torsdag 22 september 2016

Lista på julmåsten

Tänkte göra upp en lista med saker som jag finner obligatoriska kring jul. Ni får gärna använda listan om ni vill!

Julmat:
-Skinka (gråsaltad!)
-Äppelmos (mammas hemgjorda)
-Morotslåda (finns väl kanske bara i Finland?)
-Kålrotslåda (finns väl också bara i Finland?)
-Lutfisk
-Sillröra (tyckte det var äckligt när jag var yngre, men nu tycker jag verkligen om det och gör den själv)
-Sillsallad
-Risgrynsgröt
-Plommonkräm (som efterrätt med grädde på)

(Som en parentes kan jag nämna ärterna som hör till, men som vi alltid lyckas glömma kvar i frysen. Någon som känner igen sig?)

Julgodis:
-Knäck (lyckas sällan få den perfekt, men kokar knäck varje år i alla fall)
-Tryffel (jobbigt att göra, men gott att äta!)
-Marsipan (fick alltid en marsipangris på julaftonsmorgon när jag var liten)

Drycker:
-Glögg
-Julmust (inte så viktigt förut, men nu har jag börjat tycka att det är något man måste dricka runt jul)
-Julté
-Julöl (ingen stor öldrickare men någon julöl brukar det nog bli runt jul)

Bakverk:
-Pepparkakor (i år ska jag försöka mig på egen deg, som jag planerar att göra varje år...)
-Jultårtor (många gånger)
-Lussebullar

Pyssel:
-Pepparkakshus (hemgjorda delar numera)
-Apelsiner med nejlikor i (doftar gudomligt!)
-Julkort (måste börja fundera på årets foto till dem)

Aktiviteter:
-Julmusik (spelas mer eller mindre dygnet runt här närmare jul, men när jag är ensam hemma lyssnar jag såklart redan på det, hehe. Bublé spelar för tillfället)
-Lillajulsfirande (i Finland firar vi lillajul och då kommer tomten och lämnar en säck med varsitt paket åt barnen ute. En "minijulafton".)
-Skriva önskelista med barnen och lämna breven på trappan så nissarna kan ta dem till tomten
-Julöppning i stan med fyrverkeri
-De vackraste julsångerna (så stämningsfullt)
-Min födelsedag (hehe;))
-Luciatåg (en ny tradition jag försöker få in i vår familj. Förra året var det riktigt mysigt att se.)
-Uppesittarkväll (vi brukar ha ostbricka eller något sånt kvällen före julafton)
-Julfirande med min mans sida av släkten på julafton
-Julmiddag hos mina föräldrar på juldagen

Julpynt:
-Julgran (i år planerar vi att skaffa en riktig julgran för första gången!)
-Adventsljusstakar (i tre fönster)
-Utebelysning i vår "granbuske" utanför dörren
-Girlangen jag fixade ihop förra året
-Julduken jag fick när vi gifte oss (Den har varit min mammas mormors duk som hon fick när hon gifte sig. Vi har en tradition att alla i släkten som gifter sig ska få en sån broderad av någon)
-Tomtar i alla vrår
-Julmattor i köket
-Julgardiner i alla rum
-Jullakan (men de har jag tjuvstartat med redan för de är SÅ mysiga
-Ljusbollarna jag gjorde förra året (men de har nog stått framme, släckta, hela året)
-Adventskalendrar
-Adventsljus (alltså sådana när man tänder ett ljus för varje advent)
-Snö (men det kan man inte själv bestämma över riktigt)

Klädsel:
-Tomteluva (går omkring med den hela tiden hemma sen närmare jul, typ i oktober)
-Mera röda kläder
-Stickade tröjor (hemstickat såklart)
-Stickade sockor (använder knappt strumpor i december, men borde uppdatera socklådan för jag går hål i dem varje år...)


Den här listan är inget som stressar mig alls utan den ger bara mysig julstämning.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar