tisdag 3 oktober 2017

Luvmössor med beskrivning

Instagram media by julivasa - Försöker bli av med lite restgarner innan det kommer in mer garn från Umeå nästa vecka. Tre luvmössor fick jag ihop åt mina små nissar ❤ #jul2017 #jul #stickat #homemade #knittersofinstagram #tomteluva #syskonmatchning #gladabarn (Mönster kommer senare på bloggen)

Vill du sticka en sån här härlig luvmössa? Jag stickade varsin åt barnen och de älskar dem! Tänkte dela med mig av mönstret åt er.

Jag använde mig av garnet Merino Extra fine från Drops i 100% ylle. Varmt ock skönt! Jag stickade på 4mm rundsticka. Detta mönster passar åt mina barn, dvs. 4-7år men jag får på mig den större av luvorna (stickade med samma antal maskor alla tre, men längden på luvan är i detta mönster som den längre av luvorna) och möstret går lätt att anpassa till större eller mindre huvuden.

Lägg upp 88. Sticka resårstickning (2 räta, 2 aviga) i 8 varv. Fortsätt därefter med slätstickning tills arbetet mäter 13 cm. Minska 8 maskor på nästa varv jämnt fördelat. (*Sticka 9 maskor, sticka två ihop* Upprepa varvet ut.) Sticka 7 varv slätstickning och minska på det åttonde med 8 maskor. (*Sticka 8, sticka 2 ihop* Upprepa varvet ut.) Fortsätt likadant med sju varv slätstickning och minskning på det åttonde varvet tills du har minskat 4 varv sammanlagt. Sticka efter sista minskningsvarvet 5 varv slätstickning och minska varvet därpå med 4 maskor jämnt fördelat. Upprepa slätstickningen och minskningen tills det återstår så få maskor att du kan maska av. Fäst trådar, gör tofsen (genom att snurra garnet runt handen lämpligt antal varv, knyt av och klipp upp i ena ändan) och sy fast den. Klart! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar